Recenzie:
Kniha: Umenie sa ľahko učiť – metódy, ktoré vám uľahčia učenie
Autori: Kurt Tepperwein
Vydavateľ: 2/2012 neznámy
Zdroj: uložto.sk
O čom pojednáva táto Kniha?
Text zadnej strany:
Metódy, ktoré vám uľahčia učenie.
Učenie sa je ťažké! Bude však pre vás zábavou, ak využijete kombinácie
metód profesora Kurta Teppperweina, ktoré vás naučia učiť sa:
– V HLADINE ALFA A THETA.
– V SPÁNKU.
– POMOCOU HYPNÓZY A SAMOHYPNÓZY.
– SUGESCIOU.
– POMOCOU HUDBY.
– IMAGINÁCIOU.
– INÝ Ml SPÔSOBMI.
Knihu odporúčame:
– UČITEĽOM.
– ŠTUDENTOM STREDNÝCH A VYSOKÝCH ŠKÔL.
– RODIČOM ŽIAKOV ZÁKLADNÝCH ŠKÔL.
– VŠETKÝM DOSPELÝM, KTORÝ SA CHCÚ REKVALIFIKOVAŤ, ALEBO
ZÍSKAŤ NOVÉ POZNATKY, NAUČIŤ SA CUDZÍ JAZYK.
– VŠETKÝM, KTORÝM SA UČENIE STALO CELOŽIVOTNÝM PROGRAMOM
Kniha sa podrobne zaoberá aj:
Čo je inteligencia ? Základné druhy učenia sa a kognitívny aparát. Faktory podporujúce učenie. Motivácia. Koncentrácia. Pamäť. Stanovenie cieľa a správne plánovanie. Pracovisko a pracovný rytmus. Čo treba vedieť o skúškach. Učte sa čítať ešte raz. Učenie sa v spánku. Učenie sa v stave hypnózy a samohypnózy. Učenie sa v hladine theta objavte svoju kreatívnu fázu. Učenie sa „preťažením“. Učenie sa vyučovaním. Učíme sa imagináciou. Sugestopédia – učebná supermetóda.
Top three- Čo táto kniha dala, v čom nám pomohla a kam nás nasmerovala?
Kniha má moc transformovať cestu praxe na cestu nePraxe, cestu jógy na kráľovskú cestu, hlas poznania na Hlas Pravdy, malé učenia na Veľké Učenia, pocit dokonalosti na pocit neDokonalosti, bežnú myseľ, neBežnú myseľ a neMyseľ na mimoMyseľ, a prevzaté vedomosti na personálné vedomosti. Má moc transformovať staré, známe, isté, bezpečné, temné a spútané veci, myšlienky… Na nové, neZnáme, neIsté, neBezpečné, svetlé a slobodné.
Kniha nám z polovice dopomohla rozvíjať sa, nútila nás premýšľať, rozširuje našu slovnú zásobu, vzdeláva nás, vedome a s múdrosťou nás obohacuje, transformuváva náš duševný a duchovný sposob myslenia a postoja. Kniha nám z polovice transformovala skutky a činy spolu s výsledkami vedúce k absolútnej slobode.
Kniha sa zaoberá malým učením, ktoré je zamerané na duševno … Kniha z polovice bavila a určite si ju už neprečítame niekoľko krát. Kniha bola spestrením dňa.
Lexikon k recenziam:
vrana.blog.pravda.sk/2023/11/21/tantra-nejvyssi-poznani/
Poznámky:
Čo si zapamätáme najľahšie?
20% z toho, čo sme počuli
30% z toho, čo sme videli
50% z toho, čo sme počuli a videli
90% z toho, čo sme sami predviedli
Myšlienkové faktory:
Schopnosť vnímania
Pozornosť
Predstavivosť
Štyri kroky k vyriešeniu všetkých problémov:
Konfrontácia s problémom
Príprava riešenia
Verifikácia možnosti riešenia
Prevedenie riešenia
Malá prestávka – po každej polhodine, 3min-5min
Veľká prestávka – po dvoch hodinách, 30min-2hod
Učenie sa vyučovaním
Ako si osvojiť látku a prednášať ju:
- Zohnať a kúpiť dostupné knihy a články
- Prečítať v priemere 40 – 80 kníh, 50 – 300 článkov
- Navštíviť 3 – 4 semináre na danú tému a poznamenať si to dôležité
- Vyhľadať odborníkov na danú tému a poznamenať si to dôležité
- Svoj nazbierany materiál systematicky usporiadať a vytvoriť zoznam obsahu
Lexikon:
Inteligencia – suma našich duchovných schopností, schopnosť myslenia a poznania,. zvláštna duchovná schopnosť nadobudnúť vedomosti a zaobchádzať s nimi
Štruktúra inteligencie – používa zmyslové vnímanie, logické myslenie, predstavivosť (imaginácia), intuícia, bdelé snenie
Motivácia – záujem o vec – radosť z práce
nonVerbálna komunikácia – posunková reč
Posunková reč – mimika, gestikulacia, správanie
Veľký človek – mahatama – dlhý dych
Myšlienky:
Normálny človek sa učí zo svojich chýb,. múdry sa učí z chýb druhých, hlupák sa nepoučí ani z vlastných chýb.
Cvičenia:
Cvičenie na uvoľnenie
Uložte sa celkom uvoľnene. Uvoľnite všetko, čo vás tlačí a urobte
si úplné pohodlie.
Nadýchnite sa celkom pomaly a hlboko; a počas výdychu pociťujete,
ako vzniká uvoľnenie vo vašom tele. Nadýchnite sa opäť celkom pomaly,
potom si dajte pokyn: „Uvoľniť sa !“ Uvoľnite sa a pociťujte, ako sa pri
každom dychu viac a viac uvoľňujete. Vaše svaly a nervy sú celkom
uvoľnené a úplne relaxované. Cítite sa príjemne.
A teraz podľa možnosti veľmi silne napnite prsty na nohe a zohnite ich
celkom pevne dovnútra. Udržujte toto napätie a počítajte do päť, potom
prsty opäť uvoľnite. Pocítite blaživý rozdiel. A ešte raz: Napnúť – napnúť –
napnúť a – uvoľniť. Pocítite opäť tento blaživý rozdiel.
Napnite zasa prsty, nohy a lýtka tak, aby boli svaly celkom tvrdé,
ostatné telo však nechajte úplne uvoľnené. Podržte si toto napätie, zatiaľ
čo počítate až do päť. Pomaly počítať do päť a – uvoľniť. A ešte raz: Napnúť
– napnúť – napnúť a – uvoľniť. Uvoľnite napätie a vychutnávajte tento
blaživý pocit uvoľnenia.
Napnite teraz celé svalstvo nohy, a síce tak pevne, ako je to len
možné. Napnite celkom pevne a pomaly počítajte až. do päť. Pociťujte toto
napätie, zatiaľ čo počítate pomaly do pät‘- a opäť uvoľnite. A ešte raz:
Napnúť – napnúť – napnúť a – uvoľniť. Uvoľnite sa. Uvoľnite všetky svaly,
jednoducho uvoľniť, povoliť a cítiť sa dobre.
Napnite teraz svalovinu zadku. Celkom pevne napnite, a napätie
podržte a počítajte pomaly do päť. Pomaly počítať do päť a – uvoľniť,
nechať úplne voľne. Uvoľnite zadok úplne. A ešte raz: Napnúť – napnúť napnúť a – uvoľniť.
Teraz napnite svalovinu krížovej oblasti a brucha. Celú dolnú polovicu
tela pevne napnúť. Celkom pevne napnúť a pomaly počítať do päť. Pomaly
počítať do päť a opäť uvoľniť. A ešte raz: Napnúť – napnúť – napnúť a –
uvoľniť. Uvoľnite sa celkom. Pociťujte, ako sa všetky svaly príjemne
uvoľňujú. Nechajte sa jednoducho padnúť. Uvoľnite sa a odovzdajte
sa úplne tomuto príjemnému pocitu uvoľnenia.
Zovrite svaly v hornej polovici tela. Vytiahnite obidve plecia nahor
a celkom pevne napnite svalovinu hrude a chrbta. Napnúť celkom pevne
a pomaly počítať do päť a opäť uvoľniť. A ešte raz: Napnúť – napnúť –
napnúť a – uvoľniť. Uvoľnite sa. Vydýchnite a pociťujte, ako povoľujú
všetky svaly a uvoľňujú sa. Pociťujte celkom zrejme, ako sa napätie
uvoľňuje a celé telo sa poddá uvoľneniu. Cítite sa príjemne.
Teraz napnite celkom pevne ramená, zovrite päste. Päste zovrieť
celkom pevne a napnúť svaly v ramenách. Ešte pevnejšie – a potom
celkom pomaly počítať až do päť. Pomaly až do päť počítať a opäť pustiť.
A ešte raz: Napnúť- napnúť- napnúť a opäť uvoľniť. Pustite ramená celkom
voľne padnúť – jednoducho ich nechajte padnúť.
Teraz napnite každý sval tváre podľa možnosti čo najpevnejšie.
Zahryznite zuby, prižmúrte oči a napnite kožu hlavy. Podržte si toto
napätie a počítajte pomaly do päť. Celkom pomaly až do päť počítať a opäť
pustiť. A ešte raz: Napnúť – napnúť, napnúť a- uvoľniť. Kožu hlavy celkom
uvoľnite. Aj malé svaly okolo úst a očí povolíte -jednoducho povolíte
uvoľnite. Aj jazyk v ústach je celkom uvoľnený, sánka je uvoľnená. Ste
celkom uvoľnený a cítite sa príjemne. Pociťujte, ako tento príjemný pocit
preniká celým telom. Úplne sa odovzdajte tomuto krásnemu a blaživému
pocitu – vychutnajte uvoľnenie.
Psychické uvoľnenie
Hlboko sa nadýchnite a počas výdychu si predstavte číslo sedem
a farbu červenú. Prehĺbte pritom uvoľnenie hlavy: najprv kože hlavy,
potom čelo a nakoniec obočie. Teraz uvoľnite bradu a svaly okolo očí a úst.
Uvoľnite ich a pociťujte, ako príjemne sa uvoľňuje vaša tvár.
Opäť sa zhlboka nadýchnite a počas výdychu si predstavte číslo šesť
a farbu oranžovú. Prehĺbte pritom uvoľnenie hornej polovice tela – nechajte
celkom vedome padnúť plecia a ramená – a uvoľnite potom pľúca
a bránicu. Pociťujte celkom jasne, ako sa zväčšuje uvoľnenie hornej
polovice tela až do úplného uvoľnenia.
Opäť sa zhlboka nadýchnite, a počas výdychu si predstavte číslo päť
a farbu žltú. Prehĺbte pritom uvoľnenie brucha a dolných končatín až dole
k nohám. Všímajte si celkom vedome svoje pocity a pociťujte jasne toto
krásne uvoľnenie v dolnej polovici tela a v dolných končatinách. Dolná
polovica tela, dolné končatiny a nohy sú úplne voľné a uvoľnené.
Ešte raz sa zhlboka nadýchnite a počas výdychu si predstavte číslo
štyri a farbu zelenú. Pritom sa uvoľnite aj duchovne. Nechajte myšlienkam
voľný priebeh, nevenujte im jednoducho pozornosť, nechajte ich plynúť;
nemajú pre vás nijaký význam, nijakú dôležitosť.
Opäť sa zhlboka nadýchnite, počas výdychu si predstavte číslo tri
a farbu modrú. Pociťujte pritom príjemné uvoľnenie tváre. Uvoľňujete
sa viac a viac, myšlienky plynú a vy sa upokojujete.
Opäť sa zhlboka nadýchnite, počas výdychu si predstavte číslo dve
a farbu bledofialovú. Duchovne ste absolútne pokojný a nevynárajú
sa žiadne nové myšlienky. Pociťujete v sebe krásne ticho.
Opäť sa zhlboka nadýchnite, počas výdychu si predstavte číslo jeden
a farbu fialovú. Zatiaľ čo vidíte túto tmavofialovú farbu pred svojím
duchovným zrakom, pociťujete v sebe absolútne ticho. Odovzdajte
sa celkom tomuto pocitu. Teraz sa nachádzate v samotnom vnútri svojej
podstaty. Absolútne ticho zachváti celé vaše bytie a úplne vás naplní.
Vy sami sa stanete týmto krásnym tichom. Cítite, ako sa telesne
i duchovne zotavujete a čerpáte nové sily. Ste úplne uvoľnený, celkom
pokojný, celkom ticho.
Učebna sugestologia
Myslite si teraz jednoducho nasledujúce slová – jednoducho len si ich
myslite:
Som úplne uvoľnený, som pritom nadšený a želané vedomosti sa ku
mne len tak hrnú.
Stále sa sústreďujem celkom ľahko na to, čo práve robím, a moje
učenie sa mi zo dňa na deň spôsobuje väčšiu radosť.
Som úplne voľný a učím sa s nadšením. Každý učebný krok stupňuje
moju radosť z výkonu.
Teším sa z. pokrokov, ktoré u mňa spôsobuje nová učebná metóda,
a vidím zároveň i praktický úžitok učebnej látky.
Prenikám do učiva zo dňa na deň hlbšie a čokoľvek som si v pamäti
uložil, natrvalo tam ostane.
Nové poznatky spoľahlivo a harmonicky použijem v mojom živote.
Prestávka…
Vracajte sa pomaly späť. Počítajte v myšlienkach do tri, otvorte oči
a buďte bdelý. Ste bdelý a cítite sa úplne sviežo a príjemne. Cítite sa teraz,
celkom sviežo a príjemne.
Čo je inteligencia
Zhrnutie:
Inteligencia sa javí ako zvláštna duchovná schopnosť, pomocou ktorej možno získať vedomosti a zaobchádzať s nimi.
Školské výkony len podmienene dovoľujú robiť závery o duchovnej výkonnosti v neskoršom živote. Mnohí duchovní velikáni boli zlými žiakmi.
Kto chce svoju inteligenciu podnecovať, musí ju neustále poháňať.
Treba sa nielen neustále niečomu novému priúčať, ale vedieť rovnakou mierou nadbytočne zabúdať.
Výkonnosť človeka pozostáva z nasledujúcich piatich komponentov: inteligencie, schopnosti koncentrácie, nadania, kreativity a pamäti.
Každý z týchto komponentov možno skúmať zo štyroch hľadísk, to znamená, že existuje optická, praktická, jazyková i počtárská inteligencia.
Najlepším prostriedkom ako sa vyhnúť s pribúdajúcim vekom ústupu inteligentčnej kapacity je neustále učenie sa.
Základné druhy učenia sa a kognitívný aparát
Zhrnutie:
1. Tri základne druhy učenia sa sú: učenie sa napodobňovaním,
učenie sa pokusom, omylom a úspechom a učenie sa poznaním.
2. V prvých troch mesiacoch života sa už zakladajú dôležité asociačné
dráhy. Najlepšie, čo môže matka pre svoje dieťa urobiť, je, že sa
v tomto čase s ním intenzívne zaoberá, rozvíja jeho percepčnú
schopnosť a týmto spôsobom podporuje jeho vnímanie
a inteligenciu.
3. Emócie, ktoré podporujú učenie sa sú zvedavosť, radosť, nadšenie
a fascinácia. Viacnásobné uskladňovanie a priečne spojenia
uľahčujú spomínanie a učenie sa.
4. Priemerne si zapamätáme:
20 percent z toho. čo sme počuli;
30 percent z toho, čo sme videli;
50 percent z toho, čo sme počuli a videli;
90 percent z toho, čo sme sami uskutočnili.
5. Rozlišujeme dve základné myšlienkové štruktúry: epistemickú, teda
vedomostnú myšlienkovú štruktúru a heuristicku, teda
myšlienkovú štruktúru kreatívneho myslenia. Pre úspech v našom
živote je dôležitejšie kreatívne myslenie.
6. Myšlienkotvorné faktory sú vnímanie, pozornosť a predstavivosť.
Kvalita týchto faktorov rozhoduje o tom, aké informácie
si vyberieme u akým spôsobom ich spracujeme.
7. Rozlišujeme 3 kategórie myslenia: intuitívne, konzekventne
a strategické.
8. Pozitívny postoj voči problému nám uľahči nájsť riešenie. Štyri
kroky k riešeniu problému sú:
prvý krok: objasňovanie problému;
druhý krok: príprava riešenia;
tretí krok: verifikácia možnosti riešenia;
štvrtý krok: prevedenie riešenia.
9. Ak nie je možné za daných okolností žiadne riešenie, tak sa musíme
ďalej pýtať:
· Za akých okolností by bolo možné riešenie ?
· Ako utvorím čo najrýchlejšie, najjednoduchšie a najistejšie tieto
okolnosti ?
10. Ak sa problém nedá riešiť, tak treba eventuálne meniť vlastný
postoj voči príčinám problému.
Faktory podporujúce učenie
Zhrnutie:
1. Učiť sa musíme po celý život. Len pomaly sa presadzujú nové
poznatky o učení sa. Pritom by sme sa mohli vyhnúť zbytočnej
námahe, keby sa konečne na všetkých školách vyučoval
aj samotný spôsob učenia sa.
2. Byť „géniom“ primárne znamená, že človek vie použiť správnu
metódu učenia sa.
3. Zistite, či ste vizuálny, akusticky alebo motoricky sa učiaci typ
a zvoľte si tomu úmerný osobný štýl učenia sa.
4. Začnite deň radostne, lebo to, čo aj tak musíme urobiť, nám padne
potom omnoho ľahšie.
5. Naprogramujte sa na to, že každý šum môže prehĺbiť vašu
koncentráciu. Ak túto sugesciu budete počas dvadsaťjeden dní cez
deň viackrát opakovať, budete mať z toho prospech.
6. Učte sa so svojím časom zaobchádzať ekonomicky, dbajte pritom
obzvlášť na svoj osobný rytmus dňa tak, aby ste podľa možnosti
mohli využiť svoje fázy vysokého výkonu.
7. Strach je najhoršou brzdou pri učení sa. Občas úplne blokuje
schopnosť učiť sa. Aj iné deštruktívne emócie ako nenávisť, hnev
a závisť sú učeniu škodlivé. Takéto emócie treba psychohygienou
obdarúvať.
8. Učte sa vzoprieť, povedať nie. To je často najjednoduchší spôsob
vyhnúť sa neskôr problémom.
9. Dbajte na svoj individuálny rytmus a nestavajte sa proti nemu,
ak to nie je nevyhnutné.
10. Učte sa správne načúvať. Zachyťte pritom to, čo je pre vás
najdôležitejšie a zapamätajte si to.
11. Dbajte na dostatok pohybu, dýchajte správne, lebo mozog
potrebuje dostatok kyslíka, aby mohol optimálne pracovať.
12. Dbajte o správnu výživu. Pri duševnej práci má byť strava pestrá,
chudobná na tuky a nemá jej byť veľké množstvo.
13. V ťažkých situáciách možno siahnuť po nasledujúcich liekoch. Pri
tréme z verejného vystúpenia: Strophantus D2. Užite z neho
desať až pätnásť kvapiek štvrť alebo pol hodiny pred vystúpením.
Pri strachu zo skúšky: Argentum nitricum D30. Užite z neho raz
za desať dní desať kvapiek alebo vezmite Nitricum D12 raz denne
desať kvapiek. Pri následnom strese: Gelsemium D6, a to trikrát
denne asi desať kvapiek.
Motivácia
Zhrnutie:
1. Každý výsledok učenia sa závisí vo veľkej miere od danej
motivácie. Čím je motivácia silnejšia, tým ľahšie ide učenie a tým
pozitívnejší je aj jeho výsledok.
2. K silným motiváciám patria „záujem o vec“ a „radosť z práce“.
3. Prv než sa účinne motivujete, mali by ste odstrániť všetky
negatívne motivácie, ako napríklad neodôvodnený odpor proti
niečomu alebo strach z trestu a iné konzekvencie.
4. Vyhliadka na odmenu je snáď najlepší spôsob motivácie, lebo
pôsobí dvojako: Po vykonanej práci si možno pozrieť futbalový
zápas alebo kriminálku a človek má pocit, že je úspešný.
5. Deti si osvoja komplikované súvislosti pomocou motivujúcej
zvedavosti a identifikácie.
6. Aj hudba môže – ak je plánovité použitá – pôsobiť motivujúco,
ak nepredstavuje len rušivú kulisu zvukov.
7. Spoľahlivou motiváciou môže byť aj samochvála. Ak nikto
nepochváli vaše výkony, môžete sa nimi pochváliť sami. Avšak
nepreháňajte to.
8. Premeňte jeden veľký vzdialený cieľ na viaceré malé ciele, aby ste
krok za krokom získali istotu a aby ste sa tak viac priblížili
k svojmu veľkému cieľu.
9. Využite samohypnózu k stupňovaniu motivácie; dbajte pritom o to,
aby ste využili iba pozitívne sugescie.
10. Musíte mať jasno v tom, prečo chcete určitý cieľ dosiahnuť a akú
silnú motiváciu máte. Zapíšte si vlastné motívy prv, ako sa dáte
do práce. Začnite s tým už teraz !
Koncentrácia
Zhrnutie:
- Koncentrácia spočíva na prísnej voľbe záujmov a na obmedzení sa na podstatu.
- 2. Odstráňte všetky prekážky sústredenia a rušivým myšlienkam dovoľte jednoducho plynúť bez toho, aby ste im venovali pozornosť.
- 3. Ľahšie svalové napätie podporuje duchovnú činnosť.
- 4. Nikto sa nemôže ľubovoľne dlho sústreďovať. Začnite preto desaťminútovou fázou sústredenia a zvyšujte ju postupne na najvyššiu fázu v trvaní dvadsať až tridsať minút. Potom by ste si mali urobiť prestávku.
- 5. Ak nemôžete sledovať prednášku alebo diskusiu, pretože neviete spracovať veľký príliv informácií, potom sa sústreďujte iba na podstatu, zatiaľ čo nepodstatné veci jednoducho „prepočujte“.
- 6. Ak ste nepokojný a nemôžete sa sústrediť, prečítajte si dva riadky ľubovoľného textu a venujte asi dve sekundy každej slabike. Svoju pozornosť sústreďte vždy iba na danú slabiku. To vás za krátky čas upokojí.
7. Nakoniec môžete upriamiť svoj pohľad na jednu až dve minúty na ľubovoľný bod na stene. Sústreďte sa pritom výlučne na tento bod a nedajte sa ničím vyrušiť, až dovtedy, kým tento bod vnímate. Potom svoju pozornosť od toho bodu odvráťte a venujte ju úlohe, ktorú ste si dali.
8. Meditujte tridsať minút o určitej téme, o jej rôznych aspektoch. V meditačnej fáze nechajte na seba pôsobiť myšlienky, ktoré vás napadli.
9. Mali by ste pravidelne viesť v sebe vnútorný rozhovor so zaujímavým partnerom. V tomto vnútornom dialógu dajte skutočne slovo aj svojmu „partnerovi“ a zistíte, že on má „iné“ názory a nebude vždy tej istej mienky, ako vy.
10. Aby ste podporili svoju koncentráciu, užívajte denne tridsať až sedemdesiat gramov čistého lecitínu. Cholín, ktorý je v ňom obsiahnutý, zvýši činnosť mozgu približne o dvadsaťpäť percent.
11. Ak ste na ceste, cvičte svoju schopnosť sústredenia tak, že napríklad podrobne sledujete výklady obchodov a potom si v pamäti vybavujete všetky predmety a ich usporiadanie.
Pamäť
Zhrnutie :
1. Na prelome storočia traja muži založili experimentálny výskum pamäti:
Nemec HERMANN EBBINGHAUS, Američan EDWARD LEE THORNDIKE
a Rus IVAN PAVLOV.
2. Len to utkvie v našej pamäti, čo zmyslovými orgánmi vnímame.
Pamäťový tréning je preto zároveň aj cvičením vnímania.
3. Učte sa zabúdať. Všetko, čo nie je dôležité, by ste si mali zapísať, aby
ste mali voľnú hlavu pre dôležité veci.
4. Ak si niečo chcete zapamätať, upriamte úplne svoju pozornosť na to
a okamžite si to predstavte aj obrazne.
5. Naučte sa asociačnú techniku, teda obrazné spájanie novej učebnej
látky s učivom, ktoré už viete, a okrem toho transformačnú techniku,
to znamená, vyvíjajte schopnosť premieňať abstraktné pojmy
do jazyka obrazov. Pritom sú veľkou pomocou prostriedky
posunkového jazyka, ako je mimika, gestikulácia a správanie.
6. Ak si chcete zapamätať tváre a mená, predstavte si fotografiu dotyčnej
osoby, na spodnom okraji ktorej je viditeľne vytlačené meno.
7. Trénujte svoju pamäť tak, že sa pokúšate spomínať na to, čo ste robili
pred piatimi minútami, pred hodinou alebo včera.
8. Sú tri funkčné oblasti pamäti: ultrakrátkodobá pamäť, krátkodobá
pamäť a dlhodobá pamäť. Všetko, čo prešlo cez úskalia obidvoch
prvých pamäťových funkcií, sa trvalo integruje prostredníctvom
chemických procesov na molekulárnej rovine do dlhodobej pamäti.
9. Sú štyri druhy zabúdania: môžeme si niečo zabudnúť zapamätať; niečo
môžeme potlačiť; určité detaily môžeme zabudnúť; a konečne môžeme
niečo určité vedieť, avšak môžeme byť neschopní si to vybaviť.
10. Obmedzená uskladňovacia schopnosť krátkodobej pamäti sa dá rozšíriť
tak, že nové informácie sa pričleňujú už známym dvojiciam.
11. Čím neobyčajnejšia je predstava, tým lepšie utkvie v pamäti.
12. Ak spájate dva členy asociačnej súvislosti, tak by ste nemali medzi
prvým a druhým krokom nechať prejsť viac ako pol sekundy,
to znamená, že na otázku by ste mali dať hneď odpoveď, alebo
za konštatovaním vecného obsahu by malo nasledovať objasnenie
a výklad. Len tak utkvie informácia optimálne v pamäti.
13. Motiváciu a radosť z učenia možno zvyšovať pomocou „imaginárneho
zážitku úspechu“.
14. Ak ste si osvojili techniku „pamäťového záznamu“ z posledného úseku
tejto kapitoly, môžete opakovať odpredu aj odzadu už po jedinom
počutí až sto rôznych mien, údajov a dôležitých vecných obsahov.
Stanovenie cieľa a správne plánovanie
Zhrnutie
1. Ozrejmite si svoje ciele.
2. Urobte si za tým účelom bilanciu vlastného ja, to znamená, urobte
si bilanciu o tom, čo ste dosiahli, a porovnajte vlastné hodnotenie
s úsudkami priateľov, známych a kompetentných osôb.
3. Rozvíjajte dlhodobé a krátkodobé plánovanie.
4. Treba mať jasno v tom, aké prostriedky a pomery sú nutné
na dosiahnutie cieľov.
5. Stanovte si termíny na dosiahnutie krátkodobých a dlhodobých
cieľov.
6. Stvárnite svoj pracovný deň podľa záväzného plánu. Nebuďte však
pritom príliš pedantný.
7. Poznámky odbremenia vašu pamäť a pomáhajú pri sústredení sa na
podstatu.
8. Poznámkovanie si vynucuje vaše sústredenie a chráni vás pred
rozptýlením. Okrem toho si hlbšie zapamätáte, čo ste si raz
napísali.
9. Dbajte na prehľadnosť poznámok, aby ste sa v nich mohli neskôr
ľahšie orientovať. Nešetrite papierom.
10. Používajte vždy papier toho istého formátu a číslujte každú stranu.
11. Ak na vás súčasne dopadá mnoho informácií, zamerajte sa na
podstatu, zatiaľ čo ostatné sledujte na „pol ucha“.
12. Ak je prítok informácií skromný, nerozptyľujte sa, ale začnite ihneď
s vyhodnotením látky pre svoje ciele. Tak ostanete pri veci
a ušetrite si čas.
Pracovisko a pracovný rytmus
Zhrnutie
1. Správna, anatomickým potrebám jednotlivca vyhovujúca pracovňa
podstatne prispieva k učebnému úspechu.
2. Na stole by mali byť len skutočne potrebné pracovné potreby.
3. Hudba pôsobí vo všeobecnosti rušivo. Výnimku tvorí špeciálny druh
hudby, ktorú pre sugestopédiu odporúča doktor GEORGI LOSANOV.
4. Dbajte na správnu izbovú teplotu, uvoľnite sa prv, ako sa dáte
do práce.
5. Pracovňa by mala byť osvetlená spredu zľava; pritom svetlo nesmie byť
príliš oslepujúce ani príliš slabé.
6. Starajte sa o dostatočný prívod čerstvého vzduchu.
7. Pri učení sa urobte každých tridsať minút malú prestávku, trvajúcu nie
viac a nie menej ako tri minúty.
8. V takýchto krátkodobých prestávkach môžete predísť únave mozgu
telesným pohybom, pokiaľ možno na čerstvom vzduchu a tiež
aj striedaním učebnej látky.
9. Doprajte si aspoň každé dve hodiny trochu dlhšiu, dvadsať
až tridsaťminútovú prestávku.
10. Stanovte si krátkodobé ciele: tak si zabezpečíte zážitky z úspechu
a zvýšenie výkonu.
11. Nedostatok pohybu ohrozuje zásobovanie kyslíkom, a tým
aj výkonnosť.
12. Využite prednosti učebnej kartotéky, umožní vám rozložiť učebnú látku
na menšie, prehľadné „učebné jednotky“.
13. Ak pracujete s kartotékou, môžete sami určovať učebné tempo
a frekvenciu opakovania. Tým ušetríte čas. Všetko, čo ste zvládli,
môžete vytriediť.
14. Kartotéka zabezpečuje zážitky malých úspechov a kontinuálne
motivuje.
15. Týmto spôsobom si nacvičíte skúškovú situáciu; stratíte strach pred
skúškou, ktorú jedného dňa musíte zložiť.
16. Kontinuálny pokrok v učení sa neexistuje. Musíte rátať s fázami
veľkého pokroku i so stagnáciou. Prekleňte pokles v učení
sa konzekventnou dennou prácou.
Čo treba vedieť o skúškach
Zhrnutie:
1. Príprava rozhoduje v deväťdesiatich percentách o tom, ako
dopadne skúška. Dôležité preto je pripraviť sa čo najlepšie.
Najlepšia príprava sa začína už na vyučovaní.
2. Robte si na vyučovaní a bezprostredne po ňom starostlivo
poznámky, ktoré vám podstatne uľahčia prípravu na budúce
skúšky.
3. Nepripravujte sa na všetky témy skúšky rovnako intenzívne, ale
si stanovte priority. V učive ku skúške sú dôležitejšie a menej
dôležité časti.
4. Začnite zavčasu s prípravou a prestaňte sa deň pred skúškou učiť,
pretože v opačnom prípade hrozí nebezpečenstvo, že nastane
takzvané ekforické brzdenie a nespomeniete si na nič.
5. Zachovajte si pred skúškou svoj obvyklý životný štýl, pretože každá
zmena vás stojí energiu a stupňuje i nervozitu.
6. Strachu zo skúšky sa dá zbaviť tak, že si zachováme obvyklý
životný rytmus a pestujeme napríklad šport, ideme do kina
a podobne. Okrem toho tu môžu byť užitočné i niektoré
homeopatické preparáty, nie však chemofarmaceutické utišujúce
prostriedky, pretože syntetické výrobky predlžujú čas reakcie.
Najvhodnejší prostriedok na oslobodenie od strachu je však
autohypnóza, technika, ktorú sa možno naučiť za jeden deň !
7. Napodobňujte skúškovú situáciu pred skúškou sám alebo
s partnerom, pričom hráte úlohu skúšaného, a to dotiaľ, kým
nedokážete odpovedať aj na tie najchúlostivejšie otázky
„skúšajúceho“.
8. V písomnej skúške by ste v odpovediach nemali postupovať
chronologicky, ale najprv riešiť najľahšie, potom stredne obtiažne
a nakoniec ťažké úlohy, aby ste zbytočne nestrácali čas.
9. Krátko pred koncom prípravy sa odporúča ešte raz prejsť všetkými
otázkami a odpoveďami a prípadné chyby opraviť.
10. Ak vás pokúša možnosť odpísať od suseda, myslite na to, že aj iní
sa môžu mýliť.
11. Ak niekedy aj prepadnete, nedajte sa znechutiť, v budúcnosti
sa pripravte lepšie.
Učte sa čítať ešte raz
Zhrnutie:
1. Za dve hodiny môžete zdvojnásobiť svoju rýchlosť čítania, ak sa
oslobodíte od najväčšieho handicapu čítania – nemej motorickej
reči.
2. Už za tri mesiace môžete svoje tempo čítania strojnásobiť, ak sa
oslobodíte od všetkých ďalších, tu opísaných handicapov čítania
a trénujete periférne čítanie.
3. Rýchle čítanie stupňuje schopnosť koncentrácie, posilňuje
chápavosť a zlepšuje pamäť.
4. Za pomoci techniky periférneho čítania môžete prečítať asi za dve
hodiny dvestostranovú knihu.
5. Čas ušetrený rýchlym čítaním by sme nemali využiť výlučne na to,
aby sme zvyšovali penzum čítania, ale tiež na to, aby sme látku
dôkladnejšie spracovali.
6. Po každej kapitole knihy by ste si mali jej obsah v krátkosti vybaviť
ešte raz.
7. Najzávažnejšie handicapy čítania sú: písmenkovanie, čítanie slova
za slovom, motorické nemé čítanie, pohyby, ktorými doprevádzame
riadky, dvojnásobné alebo trojnásobné čítanie, časté fixovanie,
náhlivé čítanie, nediferencované čítanie.
8. Rozoznávame štyri rýchlosti čítania: orientačné čítanie s circa
dvestopäťdesiatimi slovami; normálne čítanie s približne
stoosemdesiatimi slovami za minútu; starostlivé čítanie s približne
sto slovami za minútu; intenzívne čítanie s približne dvadsiatimi
slovami za minútu.
9. Akonáhle ste sa oslobodili od všetkých handicapov čítania, môžete
čítať približne päťsto až sedemsto slov za minulú.
Učenie sa v spánku
Zhrnutie
1. Učenie sa v spánku po dvoch až troch týždňoch vyvoláva nervozitu.
Ak sa zmierime s týmto vedľajším účinkom, čoskoro sa dostaví
výsledok. Vitamínový preparát, ako je Neurotrat forte, môže
vznikajúcu nervozitu tlmiť.
2. Pomocou spánkovej sugescie možno liečiť pomočujúce sa deti
v sedemdesiatich až osemdesiatich percentách, a to behom dvoch
až troch dní.
3. V spánku možno prijímať nielen informácie, ale môžeme byť
ovplyvnení aj sugesciami. Tieto sugescie nám môže dať niekto iný,
alebo si ich môžeme dať sami. Účinok je ten istý.
4. Nesnažte sa o rýchle začiatočné úspechy, lebo inak sa stanete
kŕčovito prepiatym. Je lepšie, ak si na začiatku celý týždeň dávate
sugescie, ktoré podporujú učenie sa, a síce až dovtedy, kým si na
túto metódu nezvyknete.
5. Učíme sa v spánku, predovšetkým v alfa-fáze, teda pri prúdovej
frekvencii mozgu medzi siedmimi a štrnástimi hertzami; optimálne
je desať a pol hertzov.
6. Na začiatku by nemali učebné texty trvať dlhšie ako tri až desať
minút a majú sa opakovať tri noci za sebou.
7. Počas učenia sa v spánku by sme sa mali vyhnúť alkoholickým
nápojom alebo aspoň poobede nepiť žiaden alkohol.
8. Učebnú motiváciu možno značne zvýšiť úmernými sugesciami
v noci.
9. Čo sa učíme cez deň, z toho si podržíme po jednorazovom čítaní
okolo deväť percent. Čo sa však naučíme pred spaním, z toho
si podržíme päťdesiatšesť percent.
10. Najlepšie úspechy dosiahneme kombinovanou metódou. Pri tejto
metóde sa učíme učebnú látku raz pred spaním, opakujeme ju cez
rekordér raz alebo dvakrát za noc a potom ešte raz ráno, avšak
najskôr o hodinu po prebudení. To obvykle stačí, aby sme látku
týmto spôsobom zvládli.
11. Učenie sa v hĺbkovom uvoľnení ako obmena učenia sa v spánku
je tiež veľmi účinná. Tu upriamujeme svoju koncentráciu podľa
poradia na všetky telové časti a oblasti a dbáme pritom
na rozsiahly stav uvoľnenia, v ktorom sme nanajvýš vnímaví.
Učenie sa v stave hypnózy a samohypnózy
Zhrnutie:
1. Každý človek má univerzálnu pamäť; čo sa raz uskladnilo, nemôže
byť zabudnuté. Musíme sa nielen učiť, ale aj spomínať si na
naučené.
2. Pri učení sa nie je najdôležitejší príjem informácie, ale tréning
reprodukčnej schopnosti. Dôležitá je schopnosť vedieť si vždy
vybaviť všetky „údaje“.
3. „Jazyk“ podvedomia je ako obraz. Preto by sme mali automaticky
prekladať všetky učebné obsahy do tohto jazyka obrazov, aby sme
tak uľahčili podvedomiu zaobchádzanie s nimi, lebo učenie
sa týmto spôsobom prináša radosť.
4. Samohypnóza má ten istý účinok ako hypnóza navodená iným.
Experiment istej skupiny študentov ukázal, že pomocou
samohypnózy aj výkonné slabší študenti môžu byť úspešní.
5. Pod vedením dr. V. L. RAIKOVA sú v Rusku do hypnózy uvádzané
celé skupiny žiakov a dostávajú sugescie, že sú vynikajúci vedci,
maliari alebo hudobníci. Tým sa odhaľujú až doposiaľ skryté
talenty a už za tri mesiace podávajú žiaci vo svojej danej oblasti
špičkové výkony.
6. Aj strach z verejného vystúpenia a strach zo skúšky možno
pomocou hypnózy a samohypnózy odstrániť.
7. Predovšetkým radosť z učenia sa možno stupňovať v hypnotickom
stave účinnými sugesciami.
8. V hypnóze alebo samohypnóze so svojím podvedomím sa možno
dohodnúť na určitom vyvolávačom signále. Ak zaznie tento signál,
reaguje podvedomie automaticky v predtým dohodnutom spôsobe.
Ak má signál význam „uskladniť“, podvedomie hneď ako dostane
signál, uskladňuje všetky informácie, ktoré k nemu dôjdu.
9. Hypnóza je veľkou pomocou pri nechutí učiť sa, ktorá je dnes tak
veľmi rozšírená. Človek by niečo chcel vedieť, ale nie je vskutku
ochotný pre to niečo aj urobiť. Pomocou hypnózy možno zvyšovať
nielen motiváciu, ale aj schopnosť učenia sa, pozornosť a výkon
v učení.
Učenie sa v hladine Tetha
Zhrnutie
1. Každý človek má každú noc rôzne theta-fázy. V tejto fáze stačí,
ak si raz prejdeme učebnú látku, aby sme ju zvládli.
2. Ak chceme dosiahnuť túto fázu a udržať si ju ľubovoľne dlho,
pomocou biofeedbackového prístroja si ju môžeme natrénovať,
takže tento stav môžeme využiť aj cez deň na riešenie problémov
alebo na učenie.
3. Už existuje stroj, pomocou ktorého sa učebný program automaticky
zapína, akonáhle sa dosiahla želaná mozgovoprúdová frekvencia
od štyroch do sedem hertzov. Týmto spôsobom učiaci
sa zachytáva informácie len vo fázach najväčšej vnímavosti. Tie
informácie sa vedú rovno do podvedomia.
4. Pre túto metódu sú vhodné všetky učebné programy. Používame
však špeciálny biofeedbackový prístroj a tiež si musíme trénovať
schopnosť produkovať theta-kmitanie, aby sme ho mohli
čo najdlhšie podržať. Vlastné učenie sa prebieha však automaticky.
5. Táto učebná metóda je predmetom rozsiahleho výskumu a ani
zďaleka nie sú vyriešené všetky otázky. Dnes sa už o tejto metóde
vie dosť, aby sme ju mohli užitočne pri učení sa využiť.
6. Testujte, či máte schopnosť učiť sa pomocou „zrýchlenia“.
V kladnom prípade ju využite; avšak naučiť sa ju nemožno.
Učenie sa preťažením
Zhrnutie
1. Američanovi ROGEROVI SPERRYMU vďačíme za poznatok,
že obidve kortikálne hemisféry sú nositeľmi diametrálne odlišných
funkcií a zároveň pracujú od seba nezávisle. V ľavej mozgovej
hemisfére, ktorá dominuje u všetkých pravákov a u sedemdesiat
percent ľavákov, je uložené aktívne „jazykové centrum“, ktoré
riadi a kontroluje rečovú činnosť. Tu je aj sídlo rozumu a logického
myslenia. Ľavá hemisféra kontroluje i všetky činnosti, ktoré
pripisujeme nášmu vedomiu.
Naproti tomu, pravá mozgová hemisféra registruje a spracúva
akustické podnety, ako aj emocionálne dojmy a priestorové
štruktúry a funkcie. K záverom sa dostane na základe
neverbálnych informácií a pracuje intuitívne a v jazyku obrazov, v
„jazyku“ podvedomia.
2. Kritickú kontrolu ľavej hemisféry možno prerušiť jednoduchým
trikom, a síce tak, že ju „preťažíme“ sledom nezmyselných úloh,
takže iné informácie môžu pritekať bez prekážky do pamäťového
systému pravej mozgovej polovice.
3. Pre ľavú mozgovú hemisféru sa vedú príslušné informácie
od pravého ucha a naproti tomu pravá mozgová hemisféra dostane
svoju pracovnú látku cez ľavé ucho. Prostredníctvom stereo
slúchadla takto možno simultánne obidvom hemisféram prihrávať
rôzne učebné programy.
4. Mozog môže súčasne prijímať dva učebné programy. Za týmto
účelom prihrávame ľavej hemisfére cez pravé ucho príjemný ľahký
program, zatiaľ čo pravú polovicu zamestnávame cez ľavé ucho
programom, ktorému stoja v ceste väčšie prekážky blokujúce
učenie.
5. Ako zdanlivý program pre pravé ucho možno použiť s úspechom
hudbu podľa Losanova. (Bližšie o tom pozri v prílohe.)
6. Z technických prostriedkov využívame len dva kazetové rekordéry
a jedno stereo slúchadlo. V cenovo výhodnom prevedení možno
celé vybavenie dostať za cca sto mariek.
7. Program určený pre ľavú hemisféru by mal byť relatívne hlasno
hraný, zatiaľ čo program pravej polovice by mal byť nastavený tak
hlasno, aby sme ho bez námahy rozumeli.
Učenie sa vyučovaním
Zhrnutie
1. Táto metóda vám ušetrí akékoľvek bifľovanie a nijaká iná metóda
nevedie k dôkladnejšiemu ovládaniu látky. Táto metóda
si nevyžaduje nijaké náklady ani tréningový program. Má však
jednu nevýhodu, že je časovo náročná, to však vyvážia pozitívne
vedľajšie efekty, a okrem toho je lacná a funguje vždy.
2. Pri „učení sa vyučovaním“ by ste mali podľa možnosti prečítať
všetky príslušné odborné knihy a navštíviť niektoré semináre,
ktoré sa zaoberajú danou problematikou. Taktiež by ste sa mali
kontaktovať s odborníkmi a materiál dôkladne vyhodnotiť. Všetky
dôležité miesta textu musíte okopírovať, vystrihnúť, systematicky
nalepiť na papiere formátu A4 a usporiadať podľa zodpovedajúceho
členenia a urobiť obsah.
3. Takto sa dostanete k rukopisu, ktorý môžete použiť ako predlohu
pre semináre a prednášky, ktoré v budúcnosti môžete robiť.
4. Okrem toho ste si starostlivo zhromaždili vzácny materiál,
z ktorého sa dá vypracovať aj knižný rukopis, ktorý môžete
ponúknuť i vydavateľstvu.
5. Najdôležitejší účinok metódy spočíva v tom, že ste si veľmi
podrobne spracovali špeciálnu oblasť, a potom sa môžete stať
i expertom v danej oblasti. Z vašej strany to teraz vyžaduje iba
úsilie, aby ste s danou problematikou nestratili kontakt.
Učenie sa imaginaciou
Zhrnutie
1. „Učenie sa prostredníctvom imaginácie“ sa obzvlášť hodí
na prípravu prednášky alebo iného vystúpenia, pretože si pokojne
môžeme pripraviť argumenty, ktoré by sme eventuálne mohli
potrebovať.
Rovnako to platí pre hudobníka ako aj pre obchodného zástupcu,
pretože každý chce úspešne obstáť v situácii, ktorá je pre neho
dôležitá, či už ide o koncert alebo obchodné jednanie a svojmu
podvedomiu zadať týmto spôsobom program úspešnosti.
2. Pri použití tejto metódy záleží na tom, aby sme spred očí nestratili
želaný cieľ, a to rovnako, či sa pripravujeme na matematickú prácu
alebo na štátnu skúšku.
3. Splnenie našich prianí možno i urýchliť, a to tak, že spojíme
predstavu o želanom konečnom cieli so silným pocitom, teda
pocitom vďačnosti z toho, že sme to konečne dosiahli.
4. Mali by sme v detailnom vykresľovaní si želateľného stavu
pokračovať dovtedy, kým sa nedostaví vytúžený výsledok a kým
sme nedosiahli svoj cieľ. Väčšina želaní sa relatívne rýchlo splní.
Ak však nemáme za sebou maturitu, a chceme sa stať profesorom,
potom treba vynaložiť na to veľkú námahu a trpezlivosť, aby sme
cieľ dosiahli.
5. Cena za úspech prostredníctvom imaginácie sa volá: disciplína
a vytrvalosť. Disciplína, pretože splnenie priania si musíme denne
niekoľkokrát detailne a podľa možnosti obrazne predstaviť,
a vytrvalosť, pretože túto disciplínu si musíme zachovať až po
dosiahnutie cieľa.
6. Imaginácia sama osebe však nestačí; musíme urobiť všetko, čo je
v našich silách, aby sme cieľ dosiahli. Ak chceme získať prvú cenu
v lotérii, musíme si kúpiť aspoň lós.
7. Ak máte ťažkosti s obraznou predstavou, mali by ste sa znovu
naučiť „jazyk“ podvedomia. Ako sa to dosiahne, dozviete sa
v mojej knihe Liečenie duševnými procesmi.
Sugestopedia
Zhrnutie
1. Pomocou tejto metódy sa môžete v priebehu dvadsiatichtroch dní pri
štyroch vyučovacích hodinách denne naučiť cudzí jazyk, ako napríklad
francúzštinu so slovnou zásobou v rozsahu asi tritisíc slov.
2. Prv ako začnete, mali by ste skutočne ovládať opísané uvoľňovacie
cvičenia; inak nebudete mať s touto metódou žiadny úspech.
3. Ako vedľajší účinok tejto metódy zmiznú vegetatívne poruchy;
osobnosť sa rozvíja rýchlejšie a vzťahy k ľuďom sa zlepšujú.
Ostýchavosť a zábrany v reči miznú, rovnako aj tréma z verejného
vystúpenia a strach zo skúšky.
4. Losanovova metóda spočíva v podstate na nasledujúcich faktoroch:
· na správnom fyzickom a psychickom uvoľnení;
· na motivujúcej učebnej sugescii (afirmácia);
· na rytmickom dýchaní;
· správnej hudbe;
· modifikovanom spôsobe reči;
· dennom opakovaní a praktickom použití naučeného učiva.
5. Pre hudobné podfarbenie sa hodí len hudba v štvorštvrťovom takte,
to znamená, že nesmie byť viac ako šesťdesiat taktov za minútu. Srdce
búcha priemerne sedemdesiatdva razy za minútu a má tendenciu
sa svojím rytmom prispôsobiť podobným rytmom; preto hudba
v štvorštvrťovom takte spôsobuje spomalenie srdcového rytmu.
6. Losanovova metóda rozlišuje jednak prípravné dýchanie: štyri sekundy
nádych, štyri sekundy prestávka; štyri sekundy výdych, potom
nasleduje štvorsekundová prestávka; a jednak učebné dýchanie: dve
sekundy výdych, dve sekundy nádych; potom štvorsekundová
prestávka, respektíve dve sekundy nadýchnuť, dve sekundy vydýchnuť;
štyri sekundy prestávka.
7. V správnom spôsobe reči sa strieda normálna výška hlasu, šepot
a rozkazovací tón. Toto striedanie udržiava učiaceho sa v neustálej
bdelosti.
8. Vyučovanie sa skladá zo štyroch rovnocenných jednotiek:
· Od druhého dňa počúvame najprv magnetofónovú pásku
z predchádzajúceho dňa a pritom zároveň čítame potichu, čo
z kazety zaznieva v rytme štvorštvrťového taktu. Dýchate pritom
v rytme prípravného dýchania. Pritom nehrá žiadna hudba.
· Potom knihu odložíme. Ostaňte uvoľnený a vypočujte si ešte raz
tú istú kazetu s hudobným doprovodom. Môžete použiť tú istú
pásku, ak k tomu môžete druhým rekordérom prehrávať hudbu.
V tejto fáze dýchajte v rytme učebného dýchania a predstavujte
si učivo podľa možnosti čo najobraznejšie.
· V tretej fáze vyučovania beriete novú lekciu, pričom počúvate
a čítate súčasne, aby ste si zapamätali ortografiu. Pritom dýchajte
v rytme prípravného dýchania. K tomu nehrá žiadna hudba.
· V štvrtej fáze opäť odložíte knihu a vypočujete si novú lekciu ešte
raz v uvoľnenom stave s hudobným doprovodom. Pritom dýchate
v spôsobe učebného dýchania a opäť si učivo čo najplastickejšie
predstavujete. Lekciu si nechajte prebehnúť ako film pred svojím
duchovným zrakom.
9. Každé štyri dni by ste mali celú prebratú učebnú látku opakovať.
Za účelom optimálneho opakovania si zostavte špeciálne pásky
na opakovanie.
Celá debata | RSS tejto debaty